Fredag 10 November

Elsa tackar så mycket för alla gratulationer här på bloggen samt för fina paket som kommit på posten!!! Av mig och Fredrik fick hon en rosa sulky att köra dockor i... men hon kör runt med sin sjungande hund i stället och är MYCKET mallig. Boken som Noel valt tyckte hon om och den har vi läst och tryckt på knapparna många gånger i dag, jag hoppas att han kan se hur glad hon blev.

Elsas födelsedag var fylld med glädje för hennes skull och för vår skull för att vi har en sån fantastisk dotter. Å andra sidan var den fylld med stor sorg eftersom Noel inte är här med oss och kan glädjas med oss åt alla hennes framsteg och alla hennes påhitt.

Under det året som gått sedan vi fick Elsa så har vår familj gått igenom så oerhört mycket att det känns som 10 år, vi har fått vårt andra barn och förlorat vårt första. Det finns aldrig något eller någon som kan ersätta Noel, saknaden kommer alltid att vara enorm! Vi fick ett brev till Noels begravning där det stod att vi förhoppningsvis någon dag skulle förstå varför vi blev "utvalda" till detta. Det kanske är så att vi är utvalda, vi är inte drabbade, en dag kanske vi får veta. 

Kanske är det så att Noel och hans kamp har hjälpt alla er att uppskatta livet, uppskatta nuet och att ta hand om de ni älskar bättre. Vi i vår familj har absolut lärt oss att leva för stunden men att samtidigt ha drömmar om vad vi vill göra i framtiden, hur små de än kan tänkas vara. Om detta var hans uppgift så var priset högt att betala för oss som är kvar, men på något sätt ska vår familj klara detta och vi väljer att leva livet, inte att låta det glida förbi medans vi tittar på.

Några tårtbilder nedan för er som vill titta!

// Christina

Tårta
Anna och Martin ska hjälpa Elsa att blåsa ut ljuset. Hon förstod inte riktigt vad som skulle göras.

Elsa äter tårta
Förstod hur man skulle äta tårtan gjorde hon direkt, med händerna går fortast!

Kladdigt värre...
Så här mumsigt var det, 2 bitar gick det ner i lilla magen och fatet blev rent.

Kommentarer
Postat av: Berith Olsson fd Ågren(skolkamrat m christina)

Ja det är ett högt pris att betala, det vet jag ju av egen erfarenhet. Att betala det priset för att vi andra ska uppskatta livet! Jag har då under årens lopp lärt mig att att ta tillvara på det och inte ta någonting för givet.
Härliga tårtbilder måste jag säga, så härligt att se Elsa äta tårta. Vi har snart 2 årskalas vi och det ska bli lika härligt det.
sköt om Er och njut av Eran resa så gott Ni kan
kramar//Berith

Postat av: Linda

Ja livet är en skör tråd....inte lätt och förstå en mening med varför saker och ting händer.....

*kram på er*

2006-11-11 @ 08:55:26
URL: http://aragon.blogg.se
Postat av: Emelie

Grattis lilla söta Elsa! :)

Så önskar jag er en härlig, skön och avslappnad resa till Thailand!

Tänker på er! // Emelie

2006-11-11 @ 09:09:36
Postat av: Lisa

Hej!
Vilka härliga bilder på lilla födelsedagstjejen! Och vad stor hon har blivit!! Och så lik pappa! :)

Jag tycker ni har en fantastiskt sund inställning till livet! Även om det här livet visade sig innehålla så ofantligt mycket mer än man någonsin kunde föreställa sig. Och ibland kan man nog tveka och undra vad det är för mening och om det är värt det överhuvudtaget. Men det måste det ju vara... Och ni tar ju verkligen tag i det och kämpar! Till slut hittar man nog rätt bland sina egna funderingar och kanske även någon förklaring som du skriver. Eller åtminstone lär sig acceptera det. På något sätt. Även om saknaden alltid kommer vara stor!

Önskar er en skön och avslappnad resa, och rå om varandra ordentligt!
Kram Lisa m familj

2006-11-11 @ 13:12:13
Postat av: Britt i Hudiksvall

Jag vill gärna skicka ett försenat födelsedags-grattis till Elsa. Vilken härlig tjej!
Det är så fantastiskt att få ta del av dina tankar Christina,jag känner när jag läser det du skriver att du är så klok och stark och att ni har fått gå igenom det som jag tror är det värsta som kan hända.
Men den smärtsamma upplevelsen kommer troligen så småningom göra att ni kan se på livet och allt som händer med helt andra ögon och kanske t.om att finna större glädje än tidigare. Jag är av den övertygelsen att allt på något sätt har en mening även om det känns hårt att säga det till någon som nyss mist sitt barn.
Det känns också hoppfullt att läsa det ni skriver att ni kan känna glädje och att ni kan se framåt. Jag önskar er allt väl. Ta hand om er lilla prinsessa och er själva och ha en skön resa.
Det vore inte så dumt med en liten solsemester. Själv sitter jag på jobbet och tittar ut på ett grått snöslask, suck!, men det är ju november så vad mer kan man vänta sig.
Många kramar från Britt

2006-11-11 @ 14:56:15
Postat av: Britt igen

Kände bara att det blev lite fel ordval och jag vill förtydliga mig. Att tala om större glädje är nog inte riktigt rätt. Vad jag menar är att man får ett annat djup, man lär sig att uppskatta livet på ett annat sätt och sätta värde på de små sakerna i livet inte att livet skulle bli gladare efter det ni gått igenom.
Kram kram

2006-11-11 @ 15:09:06
Postat av: Farmor, Farfar

Jag har varit flera ggr in bloggen idag,jag kan inte se mig mätt på lilla Elsa när hon äter tårta. Det får mig att tänka på ett ordspråk: Barn tänker inte på den tid som gått eller den tid som kommer. De njuter ögonblicket,vilket få av oss gör. Idag har det varit Alices begravning. Vi har tänt ett ljus för henne o Noel.I tankarna har vi varit med Alices familj Kram fr\Farmor\ oFarfar

2006-11-11 @ 22:17:03
Postat av: Anonym

Allt mod, kraft och styrka till er. Många kramar, S

2006-11-12 @ 00:21:49
Postat av: Emma

Jag kikar in här på er blogg ibland och förundras över din fantastiska förmåga att dela med dig av det ni är med om i livet. Jag tror du är utvald att skriva och dela med dig av dina erfarenheter av livet.

2006-11-12 @ 00:27:58
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: Amlon

Vill skriva något, men vet inte vad. Alla ord känns så fjuttiga på nåt vis. Men jag skickar er en stor kram i mörkret!

2006-11-12 @ 06:07:38
URL: http://amlon.blogg.se
Postat av: Ann-Sofie W

Hej!
Att leva för dagen och försöka se de ljusa stunderna ska nog alla försöka göra men att man ser saker och ting i en annan dager är förståeligt när man gått igenom något så ofattbart som ni har gjort. Tänk att lilla Elsa har blivit 1 år. Hon är verkligen lik Pappa.
Ha det så bra i Thailand. Kram Ann-Sofie

2006-11-12 @ 15:01:41
Postat av: maria

Vi är i thailand nu....jag har följt eran kamp och sorg och skrivit en rad någon gång. Jag hoppas att ni får en underbar semester och att lill tösen får bada och käka sand i det underbara vattnet......

Min dotter tycker sanden är super mumsig och smaskar i sig så mycket hon kan var dag.
maria Kågebäck

2006-11-12 @ 16:56:40
Postat av: Gunnel o Anders

Önskar er en mycket trevlig resa och det är klart att Noel också på sitt är med på denna resa som ni så väl behöver allihopa, Elsa är så söt och hon mumsar verkligen tårta, härliga bilder. kramar

2006-11-12 @ 17:49:35
Postat av: Anonym

Idag är det söndag och jag förstår att ni redan rest, men skriver ändå. Kanske tittar ni till er blogg även från Thailand.
Grattis i efterskott lilla Elsa, som nu är stora damen. Jag visste inte riktigt vilket datum det var som var din stora dag, men nu skall jag försöka minnas den. Fina kort på dig och kompisarna ätandes den härliga tårtan!
I em var jag och Fanny och satte ljus på pappas/morfars grav (det är ju Fars dag) och sedan for vi till Noel där vackra liljor stod fint i vasen. Fanny, som inte visste vilken plats som var Noels utropade på barns vis: "den där var fin", och så var det Noels plats. Hon tittade länge på allt fint och hjälpte till att tända nya ljus istället för dem som slocknat.
Vi är nog flera som tittar till Noels fina viloplats medan ni är bortresta, men han ju med er, inom er hela tiden.
Önskar er en avkopplande och behagligt varm resa med mycket bad och frukt och att bara få vara....
KRAMAR från Anna-Greta

2006-11-12 @ 21:50:27
Postat av: Kristina Svedberg

Grattis lilla Elsa!

Även om Noel inte var där kroppsligen, så vet jag att han var där på din stora dag. Han kommer alltid att vaka över dig.

Hoppas ni får en trevlig resa till Thailand.

Kramar
Kristina

2006-11-13 @ 01:36:17
Postat av: Caroline

Vilken uppvaktning av Elsa och visst förstår jag hur det saknas en väska inför resan. Det är en kanske en väska minnen ni har med er. Oavsett hur lätt den väskan är i praktiken så förstår jag att det är er tyngsta väska.

2006-11-13 @ 09:41:33
URL: http://bakel.se
Postat av: Åsa

Härligt med lite glädje mitt i allt elände. Vilken fin tanke, det där om att vara utvald istället för drabbad... Svårt att ta in just nu, kan jag tänka..men vem vet vad som väntar? Styrkekramar Åsa

2006-11-13 @ 09:43:39
Postat av: Fredrik A

Att uppskatta livet och ens drömmar är något jag oxå har fått uppleva. Har två kompisar som har gått bort och det öppnar ögonen. Det är tungt att det måste öppnas på ett sådant sätt bara...

Fint kalas :) Och jag tror Noel ser hur glad hon blir...

2006-11-13 @ 15:31:01
URL: http://fredrik-an.blogspot.com
Postat av: Ann-Britt

Hej och Grattis Elsa på 1 årsdagen.
Vilken mumsig tårta du hade. Här har vi skottat snö och idag var vi ut i skogen och sökte efter en julgran, men det var ingen som dög, för det är inte så lätt att hitta en fin julgran när det ligger så mycket snö på dem. Som vanligt är vi försent ute med det, men om inte annat får vi sätta ut en plastgran till advent. Den lyser nog lika fint den.
Vad skönt att ni kommer er i iväg till Thailand och får bada och bara vara. Vi tänker på er. Kramar från Ann-Britt och Alvar i Tärendö

2006-11-13 @ 15:54:11
Postat av: Nadja

Hej på er i värmen. Antar att ni kanske går in på er sida i Thailand. Vill gratulera Elsa i efterhand. Så fina bilder ni lagt upp. Hon verkar gilla sin tårta.
Jag önskar er en resa med glädje mitt i all sorg. Tror Noel ler när han ser på er nu.

Massor av kramar på er från mig och barnen.

2006-11-14 @ 10:03:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback