Måndag 30 oktober

I lördags kom min moster Karin och hennes man på besök, det var jättemysigt! De hade dessutom med sig mera äppelmos vilket innebar att de fick många pluspoäng av Elsa, hon äter knappt gröt längre utan mosters äppelmos. Vi blev också utbjudna på restaurang PM där vi åt en god lunch och bara njöt av att ha det lite lyxigt.

På söndagen blev det lunch, bastu och massage i Högstorp, härligt! Elsa tyckte det var jättemysigt att få leka med Ida och Ellen, det är så tomt för henne här hemma när inte Noel finns.

Efter en sån aktiv helg blir vi helt slut och just nu blir vi ompysslade av mina föräldrar och min bror igen, det är ju höstlov. Vi får sova ut på morgonen, vi behöver inte tänka så mycket på vargadsbestyr, vi behöver mest bara vara. Lite pyssel att förbereda resan är det så klart med pass, vaccinationer, växla lite pengar kanske och göra någon sorts packlista.

Nu har vi tagit bort nästan alla blommor från begravningen och ska till helgen försöka fixa lite mer permanent "pyssel" med mossa, snöflingor i glas, snögubbe i glas samt lite granris och bärkvistar... vi får väl se vad det blir av det. Blir det fint tar jag ett kort och visar er, annars vet ni att det bara blev tok!!

Sorgen den går sin egen väg och tar sig mest uttryck i en ofantlig trötthet, en hjärna som inte fungerar - inget minne, svårt att fokusera, ingen koncentrationsförmåga, kan inte följa en för lång konversation, inte läsa komplicerade texter osv. Jag har ingen kontroll själv utan följer bara med i upp och nergångar.

Är det någon som har tips om bra böcker som handlar om sorg, hoppet, livet så skriv gärna författare och titel, jag har ett stort behov av att läsa just sådana böcker just nu.

// Christina

Kommentarer
Postat av: TinaSol

Katarina Danielssons bok "En himmel för Elliott" är en vacker skildring om sorg och om att gå vidare. Den är skönlitterär och relativt lättläst. är helt övertygad om att du kommer att tycka om den. Finns perspektiv på både en mammas perspektiv då ett barn dör samt en systers. Stor kram

2006-10-30 @ 21:27:38
Postat av: TinaSol

Kom även att tänka på Peter Pohls "Jag saknar dig, jag saknar dig". Är en ungdomsbok, men kan med behållning läsas av alla åldrar. Den är baserad på verklighet men även dne skönlitterär till formen. Har läst den flera gånger och gråter varje gång. Ibland är det skönt när tårarna hittar ut.

2006-10-30 @ 21:29:14
Postat av: monica

Hej Christina
Jag läste en bok som heter "en stor och en liten är borta" Den handlar om sorg, om en liten pojke som förlorar mamma och ett syskon. Den kanske kan ge dej något? Krama om Bengt o Barbro ifrån Håkan o mej!
Monica

2006-10-30 @ 21:39:54
Postat av: Caroline

Jag har inga boktips men jag bara vill ge någon respons på att ni delar med er så av er och ert liv, så som det har blivit.

Postat av: Miriam

Inget boktips har jag, men skickar några styrkekramar:

Kraaaaaaaaaaaaaaaaamar!

2006-10-30 @ 23:07:28
URL: http://www.meramiriam.se
Postat av: Annica

Hej Christina och Fredrik

Jag följer er fina blogg, men har inte skrivit något sedan Noels bortgång. Men jag tänker på er ofta och hur jobbigt ni måste ha det att orka vidare. Jag har en kollega som förlorade sin flicka i cancer och hon tipsade mig om en bok som heter "Sommarlandet". En bok om hopp. Jag har inte läst den själv, men kanske kan det ge lite tröst och lindring.

Många kramar från Annica i Göteborg( väninna till Mona och Niklas. Vi sågs på Idas dop).

2006-10-30 @ 23:24:47
Postat av: Carin

Har du läst någon bok av Elisabeth Kübler-Ross? Hon har arbetat mycket med både barn och vuxna i livets slut. Sen finns flera böcker utgivna av Barncancerfonden, böcker skrivna av föräldrar som också har förlorat sina barn. Sen finns Cecilia Wikström, När livet går sönder, Stig Jonsson och Annika Hagström, En bro över mörka vatten.

Sen ett annat tips, det finns en e-post lista hos www.kanalen.org listan heter ung-i-minne. Alla medlemmar har förlorat ett eller flera barn, vissa i sjukdom andra i olyckor.

2006-10-31 @ 14:18:47
Postat av: Åsa

En fin text om kärlek! En dag träffas ni igen - måste tro på det!

Some say love it is a river
that drowns the tender reed
Some say love it is a razer
that leaves your soul to blead

Some say love it is a hunger
an endless aching need
I say love it is a flower
and you it's only seed

It's the heart afraid of breaking
that never learns to dance
It's the dream afraid of waking that never takes the chance
It's the one who won't be taken
who cannot seem to give
and the soul afraid of dying that never learns to live

When the night has been too lonely
and the road has been too long
and you think that love is only
for the lucky and the strong
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
lies the seed
that with the sun's love
in the spring
becomes the rose

Styrkekramar i massor! Åsa

2006-10-31 @ 14:26:37
Postat av: Å

Jag tror att du skulle behöva något lättsamt att varva sorgearbetet med.

När du känner att du behöver fly ifrån verkligheten:

Spring ner till bibblan och låna alla böcker av Bert!
Berts dagbok, Berts betraktelser osv osv.

2006-10-31 @ 14:34:14
Postat av: Maria i Vagnhärad

Hejsan.

Jag tänker ofta på ER . Att man skall behöva gå igenom detta... Överleva sitt älskade barn.

Jag har verkligen svårt att läsa denna blogg. Du beskriver smärtan så ingående .
Jag har aldrig läst en blogg som berört mig så mycket. Jag gråter hela tiden men kan inte sluta läsa.
Jag skulle vilja läsa en bok om Noel´s liv med dig vid pennan. Självklart om / när du orkar.
Sedan kan du skänka lite av vinsten till Barncancerfonden.
Jag skulle åtminstone köpa 2 böcker.

Sköt om varandra.
Kram Maria.

2006-10-31 @ 15:04:06
Postat av: sanna

"Jag är kvar hos er" skriven av Peter Pohl, är en otroligt bra roman som handlar om Anna, 15 år som har hjärntumör och vet att hon snart skall dö. Det är en sorlig bok, men också hoppfull i det att man som läsare får följa Anna och hennes tankar och hur hon ser på döden. Många kramar till er!

2006-10-31 @ 15:38:11
Postat av: Karolina i pajala

Ett tips på en bok jag själv också läst är: Ulla Eneslätt, Alla frågor börjar med Varför?
En bok om hennes känslor och tankar under sin dotters sjukdoms tid med bröstcancer och efter hennes bortgång. Hennes barnbarn hade hon kvar efter sin dotter och det fick henne att orka med livet efter. En verkligen gripande bok.

Ni har lilla Elsa som sprider lite glädje och energi till er så att ni orkar med vardagen. Noel finns med er i era tankar. Ha det så otroligt skönt i thailand.

2006-10-31 @ 22:39:24
Postat av: laila skoglund

Vi har tänkt mycket på er under vår resa och reflekterat över hur annorlunda allt kan bli på så kort tid.Alla drömmar kan slås sönder och sedan ska ni ha kraft att försöka skapa nya drömmar samtidigt som den grymma verkligheten ligger som ett raster över allt som händer.
Vi är glada att ni har kraft att ha era små projekt och att ni har varandra.
Till er alla: en stor kram från Laila och CA som just nu fastnat hos Astrid i Uppsala i väntan på resa norrut (med sommardäck!! - hur dålig planering får man ha?)

2006-11-01 @ 09:35:58
Postat av: sarah browne

idag kom den första snön till oss och jag tänker på er och på noel.

2006-11-01 @ 10:18:10
Postat av: Åsa

Idag snöar det t o m i Skåne - tror att Noel tittar ner på oss och myser!
Kram

2006-11-01 @ 12:04:34
Postat av: Lisa

Hej!
Tänker på er mycket! Känns bra att följa er lite genom er blogg. Christina - du skriver fantastiskt, hoppas du kan använda dig av din talang i framtiden! Vi är många som vill läsa. Jag hoppas också ni får en skön resa till Thailand. Och att Elsa får en mysig födelsedag!! Vi har köpt en liten present som jag kommer skicka till henne.

Jag har två boktips, böcker som jag läste efter min mammas bortgång. Först, Profeten av Khalil Gibran. Det är små fina dikter och tänkvärdheter. Bland annat denna som jag tycker är fin:

"Om glädje och sorg

Er glädje är er sorg oförställd.
Och samma brunn som ert skratt stiger ur
har ofta varit fylld med era tårar.
Och hur kan det vara annorlunda?
Ju djupare sorger gräver i er själ,
desto mer glädje förmår ni rymma.
Är inte den bägare, som innehåller ert vin,
samma bägare som bränts i krukmakarens ugn?
Och är inte lutan, som skänker själen tröst,
av samma trä som urholkats av kniven?

När ni fylls av glädje, skåda då djupt i era hjärtan,
och ni skall finna att det är endast det,
som skänkt er sorg, som skänker er glädje.
Och när ni fylls av sorg, skåda då på nytt i era hjärtan,
och ni skall se att ni i sanning gråter
över det som varit er till glädje.

Somliga av er säger: "Glädjen är större än sorgen",
och andra säger: "Nej sorgen är större".
Men jag säger er, att de är oskiljaktiga.
De kommer tillsammans,
och när en av dem sitter ensam med er vid ert bord,
minns då att den andre sover i er säng.

Likt vågskålar är ni förenade
er sorg och er glädje.
Endast när ni är tomma, är ni stilla och i jämvikt.
När skattmästaren lyfter er
för att väga sitt guld och sitt silver,
då skall också er glädje eller er sorg stiga eller falla."

Sen läste jag en bok som heter Sorgbearbetning av John W James och Russell Friedman som rent konkret och faktamässigt beskriver sorgens faser och allt runt omkring. Jag tyckte den var bra, möjligen lite amerikansk, men det kändes skönt att få bekräftat vad man känner och även få råd hur man överhuvudtaget ska våga hoppas på och klara av att kunna gå vidare.

Stor kram! //Lisa i Torna Hällestad

2006-11-02 @ 15:36:23
Postat av: mia

Har inga boktips direkt... men vill att ni ska veta att ni finns i mina tankar. Tänker på Noel nu när snön fallit även över skåne. Kramar

2006-11-04 @ 00:22:46
Postat av: Tuija, Matias mamma

Tankar många!! Ser att ni redan fått boktips om Elisabeth Kubbler Ross, läsvärd, tänkvärd, ger hopp!

Strimman av stjärnljus, minns ej författaren, en mamma som skriver om hur det var för dom när de miste sin son.

Olle Bergmans böcker om Svante.

Ung i minne listan ser jag att du även fått tips om, jag är lisansvarig för den, så du får gärna maila mig direkt när du känner och om du känner att det kanske skulle vara nåt för dig/er.

Varm kram
Tuija

2006-11-04 @ 08:19:38
URL: http://www.t-eklund.se
Postat av: mia

Kom att tänka på boken Kämparnas konung" av Helen Wiren. Har inte själv läst den (ännu) men tror att den kanske kan vara en bok för er just nu. Många tankar...

2006-11-05 @ 01:02:12
Postat av: Emma

Jag kommer på en bok som heter "En stor och en liten är borta", Har inte läst den själv, men var på en föreläsning med författaren som talade om boken. Den handlar om hur en liten pojke, får hjälpt i sitt sorgearbete och att gå vidare efter att ett syskon och en förälder gått bort. Jag tror den är fin, det var föreläsningen.

2006-11-07 @ 16:41:22
URL: http://emmalexa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback