Tisdag 13 februari

Tack för alla peppande inlägg! Visst har vi lika stor rätt till livet utanför bubblan som alla andra men det känns inte alltid så och ibland är det så att vi varken orkar eller vill heller. Jag vet att de som "backar" inte menar något illa utan bara inte vet vad de ska säga... och så är det ju, vad säger man till någon som förlorat sitt barn, det finns inget att säga som kan ta bort smärtan. Man kan bara visa att man finns där, rädd för oss behöver man inte vara.

Vasan handlar inte om att få någon supertid, jag har ju 5 h på mig innan de stänger spåret och klarar jag inte det så får jag väl skämmas lite bara. För att inte bli inlagd på psyket så måste jag ut och rensa huvudet i friska luften och då blir det längdskidor och stavgång, mest en kul grej att vi ska åka vasan.

Försäkringskassan hatar jag för tillfället eller rättare sagt en viss handläggare på FK! Jag har pratat med henne 2 ggr och hon har varit lika otrevlig båda gångerna. Vi kämpar varje dag för att få livet att gå runt, att orka leva utan Noel. Det är ett otroligt tufft jobb och jag har aldrig blivit så trött av att göra så lite förut. När man då ringer till FK så hoppas man ju att man ska få någon sorts förståelse och lite hjälp, men så är det inte...

Första gången jag pratade med henne var ca 3 månader efter Noels död, då tyckte hon att det var dags att börja jobba. Hon tyckte att  jag och Fredrik var så unga att det inte var några problem att skaffa fler barn! Det är klart att vi kan, vi kan skaffa 100 barn till, det kommer ändå inte att ta bort saknaden och sorgen efter Noel!!

Andra gången jag pratade med henne var i dag, under hela samtalet var hon snäsig och otrevlig. Jag ville ha hjälp med att börja arbetspröva, ta det lite lugnt i början och öka succesivt. Det borde ju vara positivt att jag ska ge mig ut i arbetslivet igen, men nej då, jag var bara till besvär och arbetspröva fick jag göra i 3 veckor, sedan tyckte hon att det var dags att gå vidare! Efter 3 veckor med 10 h i veckan så var det dags att gå upp till 20 h i veckan osv. Hon hotade dessutom med att hon hade egna läkare på FK som hade regler för hur länge men fick vara hemma när "sånt här" hade drabbat en. Jag är så irriterad så jag slutar skriva nu annars skriver jag bara svordomar.

// Christina

Jag och Noel
Noel och jag på en camping utanför G-borg, Elsa är i magen. Man kan inte tro att han ska vara död 1 år och 1 månad senare.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fin, fina Noel!! En jätte fin bild! Vad kul att ni delar med er av den.
Jag fattar inte hur vissa handläggare är funtade!!! Har dom ingen empati?? Självklart vet vi alla att dom har sina förbenade regler att följa, men det betyder ju inte att man inte kan vara männsklig och visa hänsyn. Orka stå på dej Stina, du är värd att få den hjälp du behöver från FK tycker jag.
Här ligger vi nerbäddade igen. Kommer nyss från akuten med Simon. Klockan tre idag började han klaga på örvärk, och två timmar senare brast trummhinnan. Vi hann inte ens in till jouren. Enda fördelen med att den brast är ju att det onda försvinner.
Nu skall jag gå ner och bläddra vidare i Fritidsresors katalog. Sköt om er och vi saknar er och längtar tills vi ses.
Många kramar Maria Thomas Simon O Jonathan

2007-02-13 @ 21:45:32
Postat av: Anna

Tyvärr finns det såna människor överallt. Dom tror att dom vet precis hur det är men i själva verket har dom inte den blekaste aning - och då måste dom väl hävda sig och sätta sig på andra människor. Finns det ingen möjlighet att byta handläggare? Det är ju ändå en statlig myndighet...
Lycka till i tjejvasan, jag ska hålla tummar och tår!

Kram Anna

Postat av: Susanne

Tyvärr finns dessa människor överallt. Synd bara att de måste finnas där man behöver förstående människor som aldrig förr!!
Ischiamej...
Otroligt fin bild. Å lika tröja som min Jonathan:-)

Kram Susanne i Östersund

2007-02-13 @ 22:23:22
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Hej
Vet du jag har jobbat på kassan under fyra år. DET finns dom där som anser att folk förtjänat sjukpenning och vissa ndra. Jag förstod mig aldrig på dem.Men jag tycker att du skall prata med sektionschefen och be att få byta handläggare till någon mindre fyrkantig. Det finns alltid utrymme för undantag. Att sörja ett barn är nog det svåraste man kan göra. Din handläggare har npg inte egna barn. Den förståelsen av vad rikstig och genuin kärlek är förstår man inte innan man själv blir förälder... Om jag var dig skulle jag först börja med social träning under sjukskrivning. Dvs att du går på jobbet är med t ex på personalmöten, är med på fika etc. Du är då inte försäkrad på arbetet. När du känner att du orkar detta och skapat en rutin lägger du och kassan en plan för arbetsträning. Ni testar tio veckor, orkar du efter tio veckor skriver din läkare ett utförligare intyg och då får du antingen en ny sjukskrivninsgperiod eller så är de kloka och gör ett undantag och förlänger dig ytterligare. Under min tid som handläggare hade jag ett fall som ditt. Hon orkade inte gå tillbaka till ord jobb. Jag coachade henne, pushade henne och höll henne tillbaka efter 4 år sjuskrivning (tror jag att det blev) är hon åter i arbete men i en helt annan roll. Efter att jag slutade på kassan har vi möts i yrkeslivet och hon är så tapper så fantastik trots sin mörka sorg. Utifrån den hon är vet jag att hon inte tar illa upp när jag berättar detta. På något sätt verkar det som att de som förälorat ett barn får ett ännu större hjärta. Håll ut. KRAM

2007-02-13 @ 22:45:39
Postat av: Irene

Hej Christina,
Det är så tråkigt och surt att bli bemött på det sättet när man absolut inte har ork och energi att strida för sin sak. Och igentligen vill man ju bara hitta en bra lösning som funkar. Trist...
Tyvärr kommer jag inte íhåg namnet på min hanläggare på FK som jag hade när jag var sjukskriven, men vill du kan jag försöka leta fram det. Hon var både trevlig och hjälpsam.

Hur som helst så blir jag glad när jag ser dig på jobbet, även om det bara är för en kort stund itaget.

Lycka till på vasan
Kram

2007-02-13 @ 23:39:10
Postat av: Åsa

Jag förstår att du blir arg och jag kan inte förstå varför vissa människor är så okänsliga.

Hon borde absolut inte få jobba kvar på ett sånt ställe där folk ringer för att få hjälp!

Man blir så förbannad! Inte ska ni behöva stå ut med en sån behandling - ni som dessutom har förlorat Noel.

Den här förfärliga människan kan inte ha egna barn - då hade hon aldrig sagt att det är bara att gå vidare och skaffa fler barn!

Stå på er - ring och begär att få en annan handläggare! Blä!

Styrkekramar från Åsa

2007-02-14 @ 08:05:31
Postat av: Åsa

Glömde skriva - mitt i det arga.... - vad fin han är, Noel.
En sån stor sorg det är att han inte finns här längre.
Kram

2007-02-14 @ 08:06:55
Postat av: Jessica

Det finns inte ord hur tröga folk kan vara. Hur kan man säga till någon att skaffa fler barn om man förlorat ett? Skulle det ersätta er Noel? Det va det mest dumma jag har hört. Klart att det inte syns någon skada på dej som ett brutet ben men sorgen inom dej är ju tyngre å svårare än ett brutet ben.
Styrka Styrka Styrka!!!
Kram Jessica
Va fina ni är på kortet

2007-02-14 @ 09:48:54
Postat av: Anna

Vilken fin bild! Den gör mig samtidigt lite rädd, för precis som du skrev så kan man inte alls tänka sig att den lilla blanda lintotten snart ska var borta för alltid. Det får mig att vilja gå hem och krama min barn och aldrig släppa taget, för man vet inte vad som väntar bara vad man har. Samtidigt så är det ju att beskära livet att gå omkring och oroa sig för sådant som kanske aldrig händer. Efter att själv ha mist en högt älskad i cancer för två år sedan har jag många sådana existensiella funderingar, och ibland känns det som om jag håller på att bli knäpp...

Jag kan ju för övrigt bara instämma i hur otroligt puckad fk-tanten verkade vara, men framför allt att överhuvud taget säga till någon som nyss mist ett barn att man är så ung att man kan skaffa fler, det borde fan vara tjänstefel. Vilken otrolig brist på empati, man häpnar!!!

Lycka till med skidåkningen!

/Anna

2007-02-14 @ 11:52:55
Postat av: -anki

Jävla handläggare på FK. Svär på Du Christina! Inte för att det kanske hjälper men för att det kanske känns lite skönare?

Min pappa brukar säga att det enda som hjälper mot förkylning är en rejäl Whiskey, -inte för att man på något sätt blir friskare utan för att det är mycket roligare att vara sjuk. ;) Han är ganska rolig min pappa. Han brukar också säga att för att orka vara sjuk måste man vara frisk så man kan kämpa mot alla konstiga regler och människor man möter. Kanske har han rätt i detta också? Har Du någon kompis som kan hjälpa Er i kontakten med FK? Ibland hjälper det att någon annan skriker åt en?

Å vilken fin bild på Noel! Hans leende lyser upp min dag! Pussa Elsa och varandra, Noel bär jag med mig i hjärtat. Kram -anki

2007-02-14 @ 12:43:27
Postat av: Monica R

Hej! Hälsning till er på alla hjärtans dag.
Underbar bild på Noel!

Vi har fått bråka en hel del med FK när vår dotter hade leukemi, ibland undrar man vad för kriterier de har.. vi fick till svar att hon inte var "tillräckligt dödssjuk" 1/2 år in i behandlingen..
Kram Monica

2007-02-14 @ 13:47:15
Postat av: Karin o Gerhard i Sturefors

Hej Christin,Fredrik och Elsa!
En stor kram på Alla Hjärtans Dag! Tack för den underbara bilden på dig Christin och Noel!Ni strålar av glädje och man blir varm i kroppen när man ser er. Ni kämpar så tappert att få livet att gå vidare utan Noel och behöver helt klart all hjälp och stöd som går att få. Då ska inte en handläggare med sin okunskap komma och stjälpa det ni redan har uppnått.
Handläggarnas uppgift är att hjälpa inte att stjälpa.Byt handläggare!
Om det fungera tidsmässigt kanske vi kan heja fram dig Christina i spåret på Tjejvasan. Jag tror vi kan följa loppet på nätet.
Nu ska jag försöka baka Grybröd till fjällveckan.
Kram på er från oss i Sturefors Mostra

2007-02-14 @ 15:51:10
Postat av: Lena

Kära Christina
Känn mitt deltagande.Jag läser kontinuerligt.Nu måste jag reagera och komma med ett råd.Eller hellre en uppmaning.Du har stött på en person som uppenbarligen inte är på rätt ställe.Låt det vara hennes problem och inte bli ert!Ett ärende som ert kan ju inte vara ett dussinärende.Därför kan ni begära att få byta handledare.Kontakta chefen på FK.Ta hjälp av någon vän,kurator,präst eller annan person,som förstår att ni har accumulerat massor av förlamande trötthet och känslor.Vilken förnuftig människa som helst inser väl att du tillsammans med din arbetsplats är de enda som kan avgöra hur återsteget till arbete ska gå till.Kram

2007-02-14 @ 16:02:29
Postat av: Pernilla johansson

hej! vilken underbar bild på dig christina och noel. Ska göra vad jag kan så jag kan samla in så mycket pengar som möjligt till barncancerföreningen.Eran familj är min sporre.. Ingen är värd att få möta erat öde och pengarna kan förhoppningsvis göra lite nytta.
Lycka till med skidåkningen!
kramar pernilla

2007-02-14 @ 19:29:00
Postat av: Cissi Björklund

Hej på er,
fy fasen vad förbannad man blir... hur kan människor säga sånna saker? De måste vara fruktansvärt bittra och olyckliga. Byt handledare om det går... ni ska inte behöva gå igenom henne med!!! Usch vad arg jag blir... sånna ska inte få jobba med andra människor!!!

Lycka till med tjejvasan, jag tänkte ta mig igenom 9 mil nästa år... pust... du kanske får mersmak och sluter upp med mig då :)

Många kramar till er från mig

2007-02-14 @ 19:56:45
Postat av: Niclas

Hej!
Jag har lärt mig att prata med alla slags människor i de hemskaste situationer, för väldigt många patienter jag haft har varit döende eller mycket svårt sjuka. Även idag när jag talar med kvinnor som ska återskapa ett bröst efter bröstcancer via mitt nya jobb så slås jag av att "jag kan ju inte veta hur dessa människor känner eller tänker". Jag är inte döende, svårt sjuk eller har haft bröstcancer. Men man märker så väl hur mycket lättare det går att få dessa människor att vänta, se framåt och kommunicera med en om man har rätt infallsvinkel. Visar på att man trots sin egen bakgrund vill och kan hjälpa.
En del människor på viktiga posten såsom FK har inte det, tyvärr är det så illa. Vården är inte bättre alla gånger att hysa oempatiska "rötägg". Tyvärr ser man också att de sabbar för att få sitt egna arbete att flyta smidigare. Jag vet.
Ni har genomlidit en helvetisk period. Låt inte en misslyckad person på FK lägga extra börda på själen. Det finns säkert andra handläggare.
Åk som Gunde i spåret och kämpa på!
Kram på er.
/Niclas

2007-02-14 @ 21:03:46
Postat av: Morbror Johan

Hej kära syster!

Om det blir för mycket så ge mig telefonnummret så kan jag prata med henne. :) Det är en idiot (förlåt mamma) som ni har att göra med.

Jag läste en väldigt bra bok sm jag fick av vår mamma för snart ett år sedan. "konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn, tror jag han heter. Jag vet än idag inte om det var en pik eller om hon bara tycker att det är en bra bok.

Många säger att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad men så ska det ju inte vara. Som Stefan E. skriver ska man "behandla andra som DOM vill bli behandlade". Det är det som är det svåra här i livet för ingen vet hur någon främmande människa vill bli behandlad. Det finns dock inget försvar för hur idioten behandlat er men man kan ha sånt i åtanke när man ska prata med alla runt omkring sig.

Saknar er alla.
Kram J.

2007-02-15 @ 05:59:35
Postat av: Anna

Skriv ut Noels blogg skicka den till henne tvinga henne och läsa, men de hjälper väl antagligen inte, jag brukar tänka när jag stöter på såna människor att hur de än är så mår de nog sämst själva när de väl kommer till kritan. Människor som inte kan känna empati eller kan häva ur sig att "ni kan skaffa fler barn" borde inte få arbeta med människor, de värsta är väl att om hon får ut människor att börja arbeta i förtid så blir hon säkert belönad av FK för att hon gjort ett bra jobb... Herregud vad är det som händer....

2007-02-15 @ 07:36:40
Postat av: Ulrika

Hej, vi fick träffa en handäggare på FK igår, på sjukhuset, tillsammans med kurator! Toppen tyckte vi, som kände/hade stödet från kuratorn. Ett bra initiativ att ha den typen av samarbete (sjukhus-FK), som jag hoppas kan sprida sig till fler län!
Jag hoppas att du kan få hjälp och stöd av en ny handläggare!
Kramar från Ulrika

2007-02-15 @ 09:21:40
Postat av: sanna

Så fin han är på kortet. Skickar massa massa kramar.

2007-02-15 @ 10:00:51
Postat av: Kerstin

Vad fina ni är! En stolt mamma med sin söte pojke!

2007-02-15 @ 10:42:02
Postat av: Anonym

Ang fk:s handläggare så vill jag trösta dig med ett citat från Nalle Puh:

"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."

Kram

2007-02-15 @ 15:35:44
Postat av: Quirre

Oj, jag glömde skriva att det var från mig.

2007-02-15 @ 15:36:13
URL: http://blogg.expressen.se/oj/
Postat av: Nadja

Hej på er!
Vilket fint kort på dig och Noel. Verkligen mysigt att titta på. Precis som du skriver så är det overkligt.
Så folk kan bete sig! Helt ofartbart att hon säger som hon gör då du själv vill börja arbetspröva. Hoppas du får någon annan kontaktperson.

Jag håller tummarna för dig på Vasan.

Massor av kramar från mig och barnen

2007-02-15 @ 18:11:40
Postat av: Åsa Jägergård

Hej!
Det var länge sedan jag skrev men jag
brukar gå in och läsa med jämna mellanrum.
När jag läser om din fight med Försäkringskassan
så blir jag både stum, mörkrädd och urförbannad.
Så där får det bara inte gå till.
Du måste bara byta handläggare. Att behandla dej på det viset måste ju vara tjänstefel. Som någon skrev tidigare. Ring till hennes chef och berätta!
Det borde ta skruv.

Fantastisk vacker bild på dej och Noel!


Lycka till i tjejvasan!
Kramar från kusin Åsa i Hudik

2007-02-15 @ 21:21:23
Postat av: Teresa

Åh vilket fint kort på dig och Noel. Lyckligt, ser det ut. Jag brukar tänka att hur det än går, så måste lyckan med barnet alltid överträffa sorgen utan... ja, vad vet jag, men jag tänker så när mina svartaste tankar förpestar min hjärna...

Försäkringskassan...vilken sorglig människa er handläggare måste vara. Jag orkar knappt kommentera. Någon i din omgivning som orkar, om inte du eller Fredrik gör det, borde hjälpa till att byta ut henne.

varma kramar från kalla norr...

2007-02-16 @ 09:22:01
Postat av: Mia

Hej!
Har precis hittat er blogg! Vilken söt liten kille ni har, och tjej oxå för den delen.

Har suttit och läst en lång stund nu och blir så berörd av er historia.

Kramiz

2007-02-16 @ 15:30:20
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: laila skoglund

Tack för den fina bilden!
Vilken tur att du försöker hitta något sätt att rensa ut sorg och dumheter ur ditt huvud.Följ råden och byt handläggare!!!
Lycka till i skidspåret.
Kram Laila och CA

2007-02-16 @ 16:22:35
Postat av: laila skoglund

Jag menar förstås att du ska rensa ut andras dumheter.Jag uttrycker mig en aning klumpigt sent på fredag eftermiddag.
Kram igen
Laila

2007-02-16 @ 16:25:17
Postat av: Maria i Vagnhärad

Usch rötägg finns tyvärr överallt...
FK är ju inte kända för att vilja hjälpa till direkt, empati vet dom nog inte ens vad det är.
( Inte dra alla över samma kam, det finns dom som är bra också)

Åh vad söt Noel var, vilket fint kort =)

Ang valla så känner jag en kille som berättat att, det finns en "järnbit" att sätta fast under skidorna så slipper man valla.
Gå in på hans hemsida och kolla ( jag tror att jag förstod rätt) Jag är inte så mycket för att åka skidor, tack vare min Pappa.

Han kunde inte valla så jag åkte baklänges i spåret, varje gång
Jag hann åka en bit, svära lite , Fika lite (viktigast) Sedan försöka sälja skidorna för att gå hem med skidorna på Axeln (svärandes)

Hans hemsida är www.enklaresport.se

Ha det så bra och låt inte FK eller någon bestämma när Ni skall börja jobba. Alla sörjer på olika sätt.

StyrkeKramar ifrån Maria.

2007-02-17 @ 08:41:09
Postat av: Jenny

Jag trodde att det bara var i Frankrike som man hade sâ otroligt otrevliga handläggare i sjukförsäkringskassan, men där ser man, sâ är det inte.
Skjut det i frân dig, ta den tid DU behöver, som Ni behöver.
Fin bild. God Bless.

2007-02-19 @ 10:43:10
Postat av: Anna

Hej,
Så härligt många svar du fått på inlägget.... Det är verkligen helt sanslöst och frustrerande med försäkringskassan. När man inte orkar ska man gå in i murar som får en bara vilja lägga sig på marken och skrika. Jag tycker man får ont i magen bara av tanken på att ha med f-kassan att göra, och det verkar som så många av de andra föräldrarna också får det. Jag tycker också det är absurt att de har sina egna läkare som gör andra bedömningar, pressade av order uppifrån om hur de ska få ner sjukskrivningarna för att det ska se bra ut på pappret. Min husläkare vågade till exempel inte sjukskriva mig längre, han tyckte det var jobbigt att f-kassan ifrågasatte hans bedömning och istället bad han mig gå via företagshälsan, för det hade f-kassan sagt. Så nu blir jag sjukskriven av en lätt förvånad företagshälsa, som undrar vad min sjukskrivning egentligen har med jobbet att göra. Och det gör ju jag också: jag älskar det jag gör, egentligen. Jag orkar bara inte jobba fullt just nu.

Tack för inlägget hos oss. Vi tänker på er och jag går ofta in o kollar här. Så vacker bild på Noel. När Leon skriver sitt namn skriver han det baklänges, och varje gång ser jag Noel framför mig...

Kram,
Anna

2007-02-19 @ 10:46:32
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: marie

Så fin han är, en sådan stor sorg att han inte längre finns. En oändlig sorg. Krama Elsa från mig. Så länge någon minns en, är man inte död.

2007-02-22 @ 19:04:23
Postat av: Mig

Fin!

Jag är godtrogen och övergiven. Jag är själv, men inte ensam. Jag är troende, men inte religös. Jag är ingenting, men ändå någonting...

Godnatt!

2007-04-24 @ 01:02:44
URL: http://godtrogen.blogg.se
Postat av: Maria

Du berättar så otroligt fint vad ni upplever. Jag kom till din sida av en slump, men kunden inte lämna den. Jag hoppas ni mår hyfsat bra idag. (Jag är född i Tärendö)

2009-09-19 @ 20:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback