Lördag 24 mars - 1/2 år

Som ni redan skrivit så är det nu 6 månader sedan Noel dog... ibland känns det som i går, ibland evigheter sedan och i bland bara som en ond dröm. Det känns fortfarande overkligt många gånger att han är borta, att han aldrig kommer hem igen. Det sägs att hoppet aldrig lämnar en och det konstiga är att jag fortfarande kan komma på mig själv med att hoppas!?

Tack alla ni som svarade på mitt förra inlägg, det känns bra att höra om andras erfarenheter även om man aldrig kan jämföra sorg. Jag kände att jag måste formulera mina tankar i ord för att själv förstå vad jag håller på med. Sammanfattningen blir nog att det enda man kan göra är att lyssna på sin egen kropp.

Jag har läst två böcker till, båda om sorg och hur livet går vidare mitt i sorgen.

- Pigge Werkelin, Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak. En fantastisk historia av Pigge som förlorade sin fru och sina båda barn i Tsunamin. Pigge visar på ett otroligt kraftfullt sätt hur han väljer livet framför döden fastän han bokstavligen går runt mitt i den. Boken visar att man sörjer lika mycket fastän man väljer att leva, man får vara aktiv mitt i sorgen och det är OK. Pigges livsfilosofi är att varje människa styr över sitt eget liv, man kan alltså välja att försöka göra livet bättre eller man kan fortsätta titta passivt när det rullar förbi.

- Peter Pohl, Jag är kvar hos er. En roman om Anna 15 år som vet att hon snart ska dö. En väldigt speciell bok men som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

I dag fyller jag 35 år och jag fick blommor, färska frallor till frukost och prinsesstårta till fika... mums! Elsa tappade inte en endaste lite smula på golvet och det är högst ovanligt måste jag säga. Eftersom det var fantastiskt fint väder så gick vi ut och gungade på fm och efter lunch for vi till Weibulls och handlade blommor. Sedan städade vi undan vintern på Noels grav och planterade lite påskliljor och violer, det blev jättefint. Stenen skall komma om ca 2 veckor så jag hoppas att den kommer till påsk.

// Christina

image44

Kommentarer
Postat av: sanna

Mina varmaste tankar till Er. Det finns en annan mycket bra bok skriven av Peter Pohl som heter "Jag saknar dig, jag saknar dig". Det är en sann historia som handlar om Cilla, som dör i en trafikolycka, och om hennes tvillingsyster Tina som blir kvar. Jag önskar er styrka och kärlek. kramar

2007-03-24 @ 23:54:06
Postat av: Maria i Vagnhärad

Godmorgon och Grattis i efterskott.
Vad fint Noel har det vid graven, ´fina blommor och några kycklingar. Sött.
Jag har också läst Pigges bok, hemsk och fin. Han har ju hela tiden sagt att han vill ha en "ny" familj, och det är ju inte så att han inte sörjer och saknar sin familj.
Men han vet att han bara har ett liv att leva och han vill vara lycklig.
Jag föestår att du hoppas och tror/vill att Noel skall komma hem igen. Det är ju allt för definitivt nu. Och det är ju verkligen inte Rätt.
Men en dag så träffas ni igen....
Många kramar till Er... Tänker på Er.

2007-03-25 @ 07:24:32
Postat av: Jessica

Va fint ni har gjort på graven. Ska köpa påskliljor till min farmor å farfars grav i veckan. Det är så fint då för det lyser upp. Jag har åxå läst Pigges bok. Ganska otäck men sann. Jag fick ändrad syn på livet efter den boken, ett tag efter jag läst den hittade jag Noels å Alfons sidor. Då ändrades synen ännu mer.
Grattis i efterskott.
Ha det så bra i vårsolen.
Kramar Jessica

2007-03-25 @ 09:53:17
Postat av: Emelie

Jag har läst båda de böckerna och de är jättebra, jag grät mycket när jag läste dem. Min bästa kompis fick en hjärntumör och dog i oktober 2004. Två månader senare försvann de som hjälpte och stötte mig efter att han försvann. De dog i tsunamivågorna. Jag förstår inte hur jag har orkat de här två åren, tänker på dem hela tiden, varje minut.
Mitt hopp är att jag en dag kommer träffa dem alla tre igen och att de tills den dagen har det bra var de nu än är. Och de vill säkert att jag ska leva mitt liv fram till den dagen med glädje. Det är svårt men de följer med mig överallt! Så länge de finns i mitt hjärta så lever dem!

Många kramar till er och grattis på födelsedagen!
// Emelie

2007-03-25 @ 13:03:50
Postat av: Marlen

Grattis i efterskott. Härligt med värmen...vi har varit till Cafelyckan om ni kommer ihåg med getter o grisar o kaniner( minns att Fredrik tyckte att det var så dyrt att fika). Hoppas ni kommer till Göteborg o hälsar på oss oxå. Många kramar

Marlen Nils Alice o Axel

Postat av: Anna-Greta

Käraste ni. Det är konstigt att tiden lider iväg fast man på nå´t sätt tycker att den står stilla... men årstiderna kommer och går. Just nu är det ju extra vackert när det grönskar och blommor spricker fram. Och samtidigt kan det göra så ont...

Så fint så fint ni gjort på graven - kommer förbi innan vi far norrut. Har inte blivit av nu på ett tag och inte till pappa heller.

Kram och Grattis till dig Christina i efterskott.

2007-03-25 @ 20:23:32
Postat av: monica

Grattis på födelsedagen Christina!
Du (ni)har gjort otroligt fint på Noels grav! Våren har kommit lite längre hos er kan jag se! Vi tänker ofta på er, hoppas du känner lite av det ibland!
Kramar Monica o Håkan

2007-03-25 @ 20:26:09
Postat av: Åsa i Malmö

Grattis i efterskott. Vad fint det blev på graven.
Tankar och kramar till er.

2007-03-26 @ 08:23:47
Postat av: Nadja

Grattis i efterskott! Vad fin graven är! Måste dit och titta och tända ett ljus för Noel. Blir en perfekt promenad för barnen och mig i detta fina väder.
Tänker på er ofta. Massor av kramar från mig och barnen.

2007-03-26 @ 15:40:36
Postat av: Susanne

Vad fint det är på Noels grav!! Våren verkar ha kommit långt hos er. Hos mig på vår baksida i Östersund har vi dryga halvmetern snö kvar.........Solens strålar orkar inte riktigt över träddungen bakom vår häck.
Annars ligger väl det en eller två dm på övriga ställen.

Har också läst Pigges bok. Undrar hur han har det nu. Vet att han gifte om sig. I somras eller höstas. Hoppas han får sin familj igen. Han kommer naturligtvis inte glömma sin andra för det.

Solen skiner för fullt här nu. Att ni också får lite sol idag tror jag starkt på!!

Tänker på er.
Kram Susanne i Östersund

2007-03-27 @ 07:36:29
URL: http://www.fantastiska-fyran.blogspot.com
Postat av: tezz

grattis grattis i efterskott!!!!!!

graven e riktigt vår fin :)


kram tezz

2007-03-27 @ 11:09:55
Postat av: Sandra

Har också läst Pigges bok, en av de bättre böckerna jag läst på länge. Ska se om jag hittar Peter Pohls böcker på biblioteket också!

2007-03-28 @ 20:27:18
Postat av: Sara

jag har också läst de där böckerna som är jättebra! peter pohl kan fånga så stora ord som beskrivs och han har skrivit fler böcker som är liknande. förlorade min syster när jag var 4, min mamma tyckte jag skulle läsa "jag saknar dig, jag saknar dig" av honom som handlar om en tjej som mister sin tvillingsyster. man får följa den kaotiska tid som följer och hur det helt plötsligt gått ett år för familjen. ville väl mest tipsa om boken och gratulera i efterhand!

kramar sara

2007-03-29 @ 17:20:46
URL: http://saraklarafiamoster.blogg.se
Postat av: kagebäck

hej Jag har inte skrivit så ofta men läst destå mer om er. Du/ni är verkligen starka som orkar skriva om eran sorg efter Noel. Så vackert ni har gjort på hans grav, så fridfullt men ändå är det så orättvist......

NU har ni säkert vår hos er och vi som varit länge i asien njuter av den svenska kyliga vårluften så stark och energirik. Jag hoppas just att ni får lite extra av denna energin...det behöver ni .

Maria

2007-04-04 @ 08:59:37
Postat av: Mia Jämtland

Hej!

Jag har varit in och läst många gånger hur ni har det och hur livet bär er vidare..Har fortfarande så svårt att förstå att ni förlorat er lille kille och hittar inga ord att skriva-för det finns inga ord som kan få er att få tillbaka honom..Jag tänker på er i massor, dagligen och tittar in på bloggen för att se hur livet tar er vidare..

Själv så väntar vi nu på vår familjemedlem som verkar vara en envis plutt som hotat med att komma för tidigt i nära 5 veckor men som nu börjar närma sig överburen..

Jag hoppas att ni haft en fin påsk och att ni alla mår så bra som ni kan även fast Noel saknas er.
Kram Mia med familj

2007-04-08 @ 15:03:37
Postat av: sanna

En glad påsk i efterskott. Det regnar visst här i Sandsbro idag, och jag som hade tänkt ta en promenad med hundarna ner till sjön i underbart vårväder får vänta på ett nytt tillfälle. All min värme, styrka och mitt mod till er. Många kramar

2007-04-10 @ 11:30:11
Postat av: Jessica

Tänker på er. Ta hand om er!
Kramar

2007-04-12 @ 23:24:38
Postat av: Susanna

Finn inga ord. Suttit över en timme och läst. läst o läst. Fan, finns inga ord. Det är inte meningen att man ska begrava sitt barn. TACK för att du delar med dig!

2007-04-14 @ 01:04:56
URL: http://sussilainen.blogg.se
Postat av: maria hirsch-lundquist

hej...
de va länge sedan jag skrev något till er här på bloggen, men jag tänker på er ofta. fredrik träffar vi ju jobbet numera, även lilla elsa hälsade på oss. hon e jättefin.
vet inte om du börjat jobba ännu? har du det så hoppas jag att det går bra.
ville bara säga att jag har gjort slag i saken och blivit blodgivare, gjorde min första tappning i onsdags. det är hur enkelt som helst och tar sammanlagt ca. 15 min. alla är jättetrevliga och man känner sej väldigt välkommen & nödvändig!
ha de så bra i vårvärmen...
kram mia.

2007-04-16 @ 12:35:00
Postat av: Anonym

JAG ÄLSKAR PETERpohl böcker. Specillet jag saknar dig jag sdkanar dig. Eftersom det handlar lite just om ja du förstår ..:P

2007-06-04 @ 21:52:27
URL: http://www.tvillingsjal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback